Nazistcaps

Från Qultwiki
Hoppa till navigering Hoppa till sök

Nazistcaps är en variant på caps och spelas med fördel av 4 spelare av förklarliga skäl. Kan även spelas med flera spelare men då är inte spelplanen lika lika symboliskt korrekt. Uppfanns under en förfest 2022 av HEMLIGSTÄMPLAT , som för övrigt inte tar något som helst ansvar för eventuella skador, kränkningar och/eller annat oönskat beteende/åkommor som uppstår strax innan, under eller till följd av utövandet av denna sport. Player discretion advised. Lycka till!

Förberedelser

  • Hitta tre personer som vill spela med dig, det är väldigt svårt (men inte omöjligt!) att spela själv.
  • Spelarna placerar sig i vanlig ordning i en cirkel med capshandduk och kapsyler framför sig.
  • Fyll mittenglaset och placera i mitten.
  • Placera fyra glas runtom, ett för varje spelare.
  • Varje glas (förutom mittenglaset) får sedan 5 glas bakom sig, som bildar den personens "led", i formation enligt bilden.
  • Fyll varje glas i ditt led med två fingrar dryck.
  • Mät in er baserat på de yttersta glasens placering, ca en benlängd ifrån.
  • Baserat på deltagarnas caps-skills kan man tillåta att man flyttar sig närmare mitten för varje glas som elimineras, men detta är upp till cirkeln att besluta om!
  • Spelet kan börja!

Regler

  • Personen som ser mest nazistisk ut (A) börjar, och capsar i valfritt yttre glas (rött, gult, grönt eller rött på bilden).
  • Den person vars glas blir träffat (B) ska nu utmana A, och kastar i det yttersta glaset i A:s led.
  • Om person B träffar det yttersta glaset ska A försvara sig genom att träffa B:s näst innersta glas, osv...
  • När eller om man missar, ska man dricka upp innehållet i alla de glas som blivit träffade under duellens gång.
  • Om ingen missar, och duellen pågår hela vägen in till mittenglaset ska utmanarna se varandra i ögonen och capsa mot mittenglaset. Vad som händer härnäst avgör hur spelet fortgår.
  • Vid Singelträff (ena träffar) dricker personen som missade ur glaset till tonerna av Erika eller Lambo, avgör själva vad som passar bäst
  • Vid Dubbelmiss (båda missar) går spelet vidare. Fyll på era glas och låt nästa person i cirkeln capsa i valfri yttersta glas
  • Vid Dubbelträff (båda träffar) börjar man om rundan. Spelarna fyller på sina glas och utmanar varandra igen.

Spelets slut

  • Spelet tar slut när någon ger upp, däckar, dör, eller blir lite för politisk för att alla ska känna sig bekväma med att fortsätta.