Caps

Från Qultwiki
Hoppa till navigering Hoppa till sök

Capses fortuna iuvat


Capsregler

(något förkortade)

Standardregler, JKPG Capsturnering

§ 1 Spellag

Ett capslag består av två spelare ur arten Homo Sapiens Sapiens.

§ 2 Spelklädsel

Spelklädseln skall vara representativ för den förening vilken spelaren företräder. Klädseln skall vidare vara av den oömma sorten, nämligen overall.

§ 3 Spelplan

Spelplanen består av två cirklar. På den inre skall glasen placeras och tio centimeter utanför denna skall ytterligare en cirkel lokaliseras. Utrymme ska finnas för 8 personer sittande i cirkel på benavstånd från den yttre cirkeln. Det skall även finnas två domarstolar.

§ 4 Spelställning

Sittande ställning med benen korslagda på det avstånd som uppkommer då spelaren sträcker ut ett ben i sin fulla längd och placerar fotsulan mot ytterkanten av den yttre ringen. Avståndet skall alltid markeras på detta sätt då domaren avger kommandot ”markera avstånd”. Vid kast skall spelarens armbåge vara bakom knät.

§ 5 Spelvätska

Drycken i glasen skall vara av sorten ljus lager och med en alkoholhalt av 4,5 vikt%.

§ 6 Spelglas och vätskemängd

Spelmuggarna skall vara av genomskinlig plast och ha en övre diameter på max 8,5 cm och min 6,5 cm. Undre diametern skall vara mellan 4 och 6 cm. I glaset skall spelaren hälla öl till en höjd av minst två fingrars bredd. I mittenglaset skall dock mängden vara fyra fingrar.

§ 7 Spelkapsylerna

Kapsylerna skall komma från flaskor med speldryck. Kapsylen skall vara ”skalad”, dvs all folie skall vara avlägsnad. Även helt obrukade kapsyler får användas. Om en spelare kastar oskalad/dåligt skalad kapsyl skall han/hon straffdricka.

§ 8 Spellagens placering

Varje spellag skall vara så placerade att varje spelare har sin lagkamrat på den motsatta sidan av ringen.

§ 9 Spelglasens placering

Spelarnas glas skall placeras på den inre cirkeln så att denna skär genom glasens mittpunkt. I centrum av denna ring skall mittenglaset placeras.

§ 10 Spelets början

När alla har satt sig på sina respektive platser och markerat avstånden skall spelet inledas av den person som är äldst i ringen.

§ 11 § Spelets gång

Spelet går till så att en spelare försöker träffa en motspelares glas. Om detta lyckas får motspelaren kontra. Med detta avses att han/hon försöker kasta tillbaka i glaset som tillhör den utmanande spelaren. Den person som först missar får dricka innehållet i sitt eget glas. När detta är klart går spelet vidare till nästa person till vänster från utmanaren räknat. Skulle spelet gå för långsamt har spelarna rätt att kräva höjning av tempot genom att använda kommandot "TEMPO". En spelare får inte hjälpa en annan spelare som glömt att det är hans/hennes tur. Om en spelare av någon anledning skulle missa sin tur får denne straffdricka och spelet går vidare till nästa spelare. Vid träff i mittenglaset skall samtliga spelare inmundiga innehållet i sina glas och den som träffade mittenglaset skall dricka sitt glas och mittenglaset. Vid träff i egen eller lagkamrats glas förtär spelaren innehållet i sitt glas och turen går vidare till nästa spelare. Efter att någon tömt innehållet i sitt glas, skall han/hon ansvara för att muggen snabbt blir påfylld. Andra spelare får naturligtvis hjälpa till för att höja tempot i spelet. Om någon spelare skulle välta ett glas skall han/hon botgöra detta genom att straffdricka ett glas. Skulle någon metalldel från kapsylerna visa sig ovanför ytan i spelglasen skall spelaren fylla på sitt glas med mer spelvätska tills det att ingen metall syns mer ovanför ytan. Om en spelare inte uppfattar detta faktum får övriga spelare göra honom/henne uppmärksam på detta genom att ropa "METALL".

§ 12 Avvikelse från spelplanen

Laget diskvalificeras omedelbart från vidare spel.

§ 13 Snusk

Om en spelare inte kan uppföra sig gentlemannamässigt i ringen, äga domaren den fulla rätten att diskvalificera laget. Ex: vomering, oregerligt spill etc.

§ 14 Spelperioder

I grundserier och allmänna kvalificeringsomgångar skall speltiden vara 20 minuter. Vid finaler skall speltiden vara 30 minuter.

§ 15 Spelpoäng

Vunnen duell renderar 2 pluspoäng om duellen omfattar de två glas som befinner sig närmast lagkamratens. Duellseger mot övriga glas ger 1 poäng. Träff i sin egen eller medspelares glas renderar 2 minuspoäng.

§ 16 Speldomare

Domarna skall vara två per cirkel, där den ene är huvuddomare som övervakar spelet och den andre för protokoll.

Tvetydigheter

Vid eventuella regeltolkningar bör en medlem av CapsING uppsökas och tillfrågas.


Lokala Avvikelser

Vissa ställen har specialare som kan vara bra att känna till om man hamnar i en capscirkel utomlands. Nedan följer kända deviationer!


Borås

  • Paus - Framförallt pissepaus eller rökpaus brukar begäras i ringen. Man begär när det är ens egen tur i ringen men capsar inte. Sedan ska man försvara sitt glas i ringen ett helt varv. detta betyder att om du blir utmanad under varvet och förlorar så får du dricka och när det är din tur måste du åter begära paus och försvara glaset igen. Om man mot förmodan klarar sig ett varv i ringen måste man när det blir ens tur capsa i sitt eget glas. Missar man får man stå kvar i ringen och försvara sig ett varv till. Med andra ord kan man behöva fin taktik för att faktiskt få gå på toaletten. Det har hänt att hink tillkallats och personen i fråga fick pissa i hinken när personen fortfarande satt i ringen.
  • Utträde - När en spelare vill lämna ringen för kvällen, helt enkelt inte vara med något mer, så måste denne begära utträde. Uträde är inte samma sak som paus. Utträde då är man inte med mer. Vid utträde gäller samma regler som för paus. Man måste hela tiden försvara sitt glas.
  • Feltänk - Feltänk täcker upp alla sorters fel. Denf ungerar såhär: Om grannen capsar och jag skriker felcaps men det är hans tur att capsa ändå, då blir jag utsatt för feltänk. Alltså får jag ta mitt glas och dricka. Det är även feltänk om jag säger till någon att det är hans tur för jag tror det, men det visar sig att han capsar fel så får jag dricka för jag tänkte fel.
  • Vredesmod - Ibland i capsringen kan man bli väldigt frusterad över att man missar eller helt enkelt aldrig kommer ur ringen! Vissa väljer då att kasta kapsylen i golvet för att bli av med ilskan direkt efter missen. Följden blir helt enkelt att alla skriker vredesmod och personen som capsat får straffdricka.
  • Granncaps - Gäller alltid när det är fyra eller färre glas i ringen.
  • Metall och floater - Metall ropas i ringen då kapsylen sticker upp ur drycken. Floater ropas då kapsylen helt enkelt flyter i glaset. Två helt olika saker. Ropar man fel kan man råka ut för feltänk.


Carlscrona

Mittenglaset i Carlscrona är speciellt: när det blir träffat, ska alla i cirkeln dricka ur sitt eget glas och den som sist tömmer får dricka det ärofulla mittenglaset, alltså inte alltid den som träffade mittenglaset.


Jönköping

  • Hämndcaps - Att öppet sitta och grisa ner en kapsyl i exempelvis sand eller gräs för att avskräcka folk att capsa på en. Lustigt nog inte mot någon regel.
  • Kuk-kant - Utropas aggressivt när man förlorar en duell för att kapsylen träffade kanten på glaset och studsade iväg. Inte heller mot någon regel.
  • "Vem vare?!" - Ljud som utstötes aggressivt istället för "markera". Parodi på den s.k. "skogsturken", en film på youtube.

Karlstad

  • All caps i Karlstad är av tävlingsnatur. En domare, eller betrodd medspelare, noterar vunna och förlorade dueller.
  • Toalett/rökpauser förekommer inte, man får vänta tills omgången är slut. Omgången varar i tjugo minuter, men kan förlängas fem minuter genom omröstning ifall duellerna blir för långa.
  • I Karlstad använder man småglas! Eftersom de lättare välter, måste vältaren fylla på det välta glaset.
  • Avståndet till eget glas är en benlängd + 10cm.
  • Mittenglasen används inte alltid.
  • Granncaps är tillåtet men anses fegt och osportsligt.
  • Armbågen måste inte vila på knät

Skara

 "BLB: Skaracaps! vad är reglerna?"
 "Frida: kasta så mycket du kan på alla människor o undvik att bli träffad allt för hårt.. då gör det ont."