Nazistcaps: Skillnad mellan sidversioner

Från Qultwiki
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 20: Rad 20:
* Vid ''Dubbelträff'' börjar man om rundan. Spelarna fyller på sina glas och utmanar varandra igen.  
* Vid ''Dubbelträff'' börjar man om rundan. Spelarna fyller på sina glas och utmanar varandra igen.  


[[Fil:431866640 1004827547730365 1835644809403748856 n.png|200px|thumb|left|Bildtext]]
 
== Spelets slut ==
== Spelets slut ==
* Spelet tar slut när någon däckar, dör, eller blir lite för politisk för att alla ska känna sig bekväma med att fortsätta.
* Spelet tar slut när någon däckar, dör, eller blir lite för politisk för att alla ska känna sig bekväma med att fortsätta.
[[Fil:431866640 1004827547730365 1835644809403748856 n.png|200px|thumb|left|Bildtext]]

Versionen från 1 april 2024 kl. 14.45


Nazistcaps är en variant på caps och spelas med fördel av 4 spelare av förklarliga skäl. Kan även spelas med flera spelare men då är inte spelplanen lika lika symboliskt korrekt. Uppfanns under en förfest 2022 av bland annat, sQrubben och HawQins, som för övrigt inte tar något som helst ansvar för eventuella skador, kränkningar och/eller annat oönskat beteende/åkommor som uppstår strax innan, under eller till följd av utövandet av denna sport. Player discretion advised. Lycka till!

Förberedelser

  • Hitta tre personer som vill spela med dig, det är väldigt svårt (men inte omöjligt!) att spela själv.
  • Spelarna placerar sig i vanlig ordning i en cirkel med capshandduk och kapsyler framför sig.
  • Fyll mittenglaset och placera i mitten, med fyra glas runtom, ett för varje spelare.
  • Varje glas (förutom mittenglaset) får sedan 5 glas bakom sig, som bildar den personens "led", i formation enligt bilden.
  • Fyll varje glas i ditt led med två fingrar dryck, och spelet kan börja!

Regler

  • Personen som ser mest nazistisk ut (A) börjar, och capsar i valfritt yttre glas (rött, gult, grönt eller rött på bilden).
  • Den person vars glas blir träffat (B) ska nu utmana A, och kastar i det yttersta glaset i A:s led.
  • Om person B träffar det yttersta glaset ska A försvara sig genom att träffa B:s näst innersta glas, osv...
  • När eller om man missar, ska man dricka upp innehållet i alla de glas som blivit träffade under duellens gång.
  • Om ingen missar, och duellen pågår hela vägen in till mittenglaset ska utmanarna se varandra i ögonen och capsa mot mittenglaset.
  • Vid Singelträff dricker personen som missade ur glaset till tonerna av Erika eller Lambo, avgör själva vad som passar bäst
  • Vid Dubbelmiss går spelet vidare. Fyll på era glas och låt nästa person i cirkeln capsa i valfri yttersta glas
  • Vid Dubbelträff börjar man om rundan. Spelarna fyller på sina glas och utmanar varandra igen.


Spelets slut

  • Spelet tar slut när någon däckar, dör, eller blir lite för politisk för att alla ska känna sig bekväma med att fortsätta.
Bildtext