Ljugis

Från Qultwiki
Version från den 1 april 2024 kl. 16.17 av SQrubben (diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'kategori:dryckesspel Dryckesspel som går ut på att lära känna varandra, samt ha sjukt förutfattade meningar om sina motspelare och uttrycka dem! == Förberedelser == * Hitta minst en som vill spela med dig, eller spela med rösterna i ditt huvud. * Sätt er i en hyfsat överblickbar formation, typ en cirkel * Ta fram en tärning == Spelets gång == * Äldst börjar med att ställa en fråga till personen i cirkeln som man känner minst. T.ex "Har du någonsin...')
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till navigering Hoppa till sök


Dryckesspel som går ut på att lära känna varandra, samt ha sjukt förutfattade meningar om sina motspelare och uttrycka dem!

Förberedelser

  • Hitta minst en som vill spela med dig, eller spela med rösterna i ditt huvud.
  • Sätt er i en hyfsat överblickbar formation, typ en cirkel
  • Ta fram en tärning

Spelets gång

  • Äldst börjar med att ställa en fråga till personen i cirkeln som man känner minst. T.ex "Har du någonsin ätit grus?"
  • Den tillfrågade (T) svarar, antingen sanningsenligt eller ljuger.
  • Om antingen den som frågar (F), eller någon annan (A), misstänker att den tillfrågade ljuger ska hen ropa LJUGIS och då får T antingen erkänna sin lögn, eller ge en övertygande backstory för att övertyga majoriteten av gruppen att historian är sann. Detta röstar man sedan om, om man tror att T talar sanning håller man upp sitt glas för rösträkning och tar sedan en klunk.
  • Om någon i cirkeln (A) fortfarande inte tror att T talar sanning, får man "betta" ett antal klunkar på att T ljuger. Sedan måste man själv berätta vad man tror att T:s sanningsenliga svar skulle vara. T.ex "Jag bettar 5 klunkar på att T ljuger, och jag tror att T har ätit grus, därför att...". Därefter röstar man igen, där uppräckt glas betyder att man tror på A:s berättelse. Alla som röstat för tar en klunk.
  • Om A lyckas övertyga majoriteten av gruppen att hen talar sanning måste T dricka så många klunkar som A bettade. Om A inte lyckas måste hen själv dricka de bettade klunkarna.

Om man är ett jämnt antal spelare och det blir 50/50 kan man antingen gå till slutdebatt, där T och A får presentera nya argument och "vinna över" röster. Vid fortsatt 50/50 ska tärningen användas. T vinner på 1-3, A vinner på 4-6.