Baila
Baila
Grunderna
Baila är ett kortspel som handlar om att blir berusad och vara så jävlig mot de andra spelarna som möjligt medans du blir det.
Man sitter i en cirkel, dealern delar ett kort till första personen till sin vänster,
Denna person får göra en handling relativ till vilket kort hen fick.
När handlingen är löst går turen vidare till nästa person i circeln,
Spelet fortsätter tills kortleken är slut.
Korts betydelse
2-8 är klunkar direkt relaterade till kortens värde, klunkar beräknas som halva kortets värdet avrundat uppåt(5a blir 3 klunkar),
Färgen på kortet avgör vem som får dricka,
RÖD så får personen som blev tilldelad kortet dricka,
SVART så får personen välja fritt upp till 2 personer som får dela på klunkarna.
9-10 är regel, detta innebär att personen som blev tilldelad kortet får sätta en ny regel som gäller tills spelets slut, om reglerna inte följs av någon spelare så utdelas straffklunkar(se nedan) till regelbrytande spelare
Man kan sätta så gott som vilken regel man vill, så var lite kreativ när du väljer din regel!
Regler som är satta kan bli ersatta av en annan regel om personen som sätter den regeln önskar det samt att det blir demokratiskt genomröstat av alla deltagande spelare
Knäckt ger personen som får kortet titeln Huppmeister, Huppmeister kan en gång per varv ropa "HUPP!" och greppa sin haka, den sista spelaren som följer exemplet får straffklunkar utdelade till sig.
Huppmeisters "HUPP!" kan användas när som helst på en omgång med undantag om någon dricker eller om någon förklarar regler, om något av detta är fallet så deklareras Huppen vara en Fel-hupp och Huppmeister får straffklunkar istället.
Knäkten behålls tills det att en annan person utses vara Huppmeister (en annan spelare får en knäkt), förmågan att utropa Hupp återställs varje gång det blir Huppmeisters tur.
Dam är Wordchain, i detta innebär det att Spelare 1 säger ett ord, Spelare 2 säger första ordet och sen ett eget ord, detta fortsätter tills det att en spelare misslyckas komma ihåg hela kedjan och blir då tilldelad straffklunkar.
Exempel: S1: "Groda", S2: "Groda, Burk", S3 "Groda, Burk, Godis" etc. etc.
Kung är tema, detta innebär att spelaren som blir tilldelad kortet måste komma på ett tema (som hen tror att de flesta spelarna inblandade har en någorlunda förståelse av)
När temat är valt så skall alla, i turordning, säga någonting som relaterar till temat, tills dess att en spelare inte kommer på något nytt inom det temat.
Exempel: Tema bilmärken, S1: "Volvo", S2: "Merceders Benz", S3: "Peugeot" etc. etc.
Äss är vattenfall, vattenfall innebär att spelaren som fick kortet börjar ett "vattenfall" inom alla spelare, när spelare 1 börjar dricka så skall alla andra spelare göra detsamma.
Man dricker kontinuerligt, spelaren som fick kortet kan sluta dricka när hen vill men de andra spelarna får inte sluta innan spelaren till deras höger slutat.
Straffklunkar delas ut ifall en spelare slutar dricka innan spelaren till sin höger är klar, i detta fallet så ska man dricka 4 gånger normala straffmängden.
Straffklunkar
Straffklunkar kan man få på ett flertal av korten som finns i leken eller av regler satta av andra spelare.
Straffklunkar är i regel 2 stycken klunkar per regelbrott/kort, detta antal kan ökas av en spelare som drar ett regelkort och önskar sätta regel som ökar mängden, begränsning är dock att man endast kan lägga till en klunk per regelkort.
Om man får straffklunkar som resultat av misslyckat vattenfall så skall detta alltid vara 4 gånger vanlig straffmängd, så i grund är det 8 klunkar, har mängden dock ökats med ett regelkort är det 12 klunkar som gäller, osv.