Ljugis: Skillnad mellan sidversioner
Hoppa till navigering
Hoppa till sök
SQrubben (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
SQrubben (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
[[kategori:dryckesspel]] | [[kategori:dryckesspel]] | ||
Dryckesspel som [[sQrubben]] hittade på när hon egentligen skulle plugga till sin tenta. Dryckesspel för dig som älskar att snacka skit, och kan | Dryckesspel som [[sQrubben]] hittade på när hon egentligen skulle plugga till sin tenta. Dryckesspel för dig som älskar att snacka skit, och kan genomskåda andra som snackar skit. | ||
== Förberedelser == | == Förberedelser == |
Nuvarande version från 1 april 2024 kl. 16.40
Dryckesspel som sQrubben hittade på när hon egentligen skulle plugga till sin tenta. Dryckesspel för dig som älskar att snacka skit, och kan genomskåda andra som snackar skit.
Förberedelser
- Hitta minst en som vill spela med dig, eller spela med rösterna i ditt huvud.
- Sätt er i en hyfsat överblickbar formation, typ en cirkel
- Ta fram en tärning
Spelets gång
- Äldst börjar med att ställa en fråga till personen i cirkeln som man känner minst. T.ex "Har du någonsin ätit grus?"
- Den tillfrågade (T) svarar, antingen sanningsenligt eller ljuger.
- Om antingen den som frågar (F), eller någon annan (A), misstänker att den tillfrågade ljuger ska hen ropa LJUGIS och då får T antingen erkänna sin lögn (om hen ljög), eller ge en övertygande backstory för att övertyga majoriteten av gruppen att historian är sann. Detta röstar man sedan om, om man tror att T talar sanning håller man upp sitt glas för rösträkning och tar sedan en sympatiklunk.
- Om någon i cirkeln (A) fortfarande inte tror att T talar sanning, ska man påkalla gruppens uppmärksamhet på valfritt sätt. Man "bettar" sedan ett antal klunkar på att T ljuger. Sedan måste man själv berätta vad man tror att T:s sanningsenliga svar skulle vara. T.ex "Jag bettar 5 klunkar på att T ljuger, därför att...". Därefter röstar man igen, där uppräckt glas betyder att man tror på A:s berättelse. Alla som röstat för tar en klunk.
- Om A lyckas övertyga majoriteten av gruppen att hen talar sanning måste T dricka så många klunkar som A bettade. Om A inte lyckas måste hen själv dricka de bettade klunkarna.
Om man är ett jämnt antal spelare och det blir 50/50 går man till debatt, där T och A får presentera nya argument och "vinna över" röster. Vid fortsatt 50/50 ska tärningen användas. T vinner på 1-3, A vinner på 4-6.