Ljugis: Skillnad mellan sidversioner

Från Qultwiki
Hoppa till navigering Hoppa till sök
(Skapade sidan med 'kategori:dryckesspel Dryckesspel som går ut på att lära känna varandra, samt ha sjukt förutfattade meningar om sina motspelare och uttrycka dem! == Förberedelser == * Hitta minst en som vill spela med dig, eller spela med rösterna i ditt huvud. * Sätt er i en hyfsat överblickbar formation, typ en cirkel * Ta fram en tärning == Spelets gång == * Äldst börjar med att ställa en fråga till personen i cirkeln som man känner minst. T.ex "Har du någonsin...')
 
Ingen redigeringssammanfattning
 
(5 mellanliggande sidversioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
[[kategori:dryckesspel]]
[[kategori:dryckesspel]]
 
Dryckesspel som [[sQrubben]] hittade när hon egentligen skulle plugga till sin tenta. Dryckesspel för dig som älskar att snacka skit, och kan genomskåda andra som snackar skit.
Dryckesspel som går ut på att lära känna varandra, samt ha sjukt förutfattade meningar om sina motspelare och uttrycka dem!


== Förberedelser ==
== Förberedelser ==
Rad 11: Rad 10:
* Äldst börjar med att ställa en fråga till personen i cirkeln som man känner minst. T.ex "Har du någonsin ätit grus?"
* Äldst börjar med att ställa en fråga till personen i cirkeln som man känner minst. T.ex "Har du någonsin ätit grus?"
* Den tillfrågade (T) svarar, antingen sanningsenligt eller ljuger.  
* Den tillfrågade (T) svarar, antingen sanningsenligt eller ljuger.  
* Om antingen den som frågar (F), eller någon annan (A), misstänker att den tillfrågade ljuger ska hen ropa '''LJUGIS''' och då får T antingen erkänna sin lögn, eller ge en övertygande backstory för att övertyga majoriteten av gruppen att historian är sann. Detta röstar man sedan om, om man tror att T talar sanning håller man upp sitt glas för rösträkning och tar sedan en klunk.
* Om antingen den som frågar (F), eller någon annan (A), misstänker att den tillfrågade ljuger ska hen ropa '''LJUGIS''' och då får T antingen erkänna sin lögn (om hen ljög), eller ge en övertygande backstory för att övertyga majoriteten av gruppen att historian är sann. Detta röstar man sedan om, om man tror att T talar sanning håller man upp sitt glas för rösträkning och tar sedan en sympatiklunk.
* Om någon i cirkeln (A) fortfarande inte tror att T talar sanning, får man "betta" ett antal klunkar på att T ljuger. Sedan måste man själv berätta vad man tror att T:s sanningsenliga svar skulle vara. T.ex "Jag bettar 5 klunkar på att T ljuger, och jag tror att T '''har''' ätit grus, därför att...". Därefter röstar man igen, där uppräckt glas betyder att man tror på A:s berättelse. Alla som röstat för tar en klunk.
* Om någon i cirkeln (A) fortfarande inte tror att T talar sanning, ska man påkalla gruppens uppmärksamhet på valfritt sätt. Man "bettar" sedan ett antal klunkar på att T ljuger. Sedan måste man själv berätta vad man tror att T:s sanningsenliga svar skulle vara. T.ex "Jag bettar 5 klunkar på att T ljuger, därför att...". Därefter röstar man igen, där uppräckt glas betyder att man tror på A:s berättelse. Alla som röstat för tar en klunk.
* Om A lyckas övertyga majoriteten av gruppen att hen talar sanning måste T dricka så många klunkar som A bettade. Om A inte lyckas måste hen själv dricka de bettade klunkarna.
* Om A lyckas övertyga majoriteten av gruppen att hen talar sanning måste T dricka så många klunkar som A bettade. Om A inte lyckas måste hen själv dricka de bettade klunkarna.
'' Om man är ett jämnt antal spelare och det blir 50/50 kan man antingen gå till slutdebatt, där T och A får presentera nya argument och "vinna över" röster. Vid fortsatt 50/50 ska tärningen användas. T vinner på 1-3, A vinner på 4-6.''
 
'' Om man är ett jämnt antal spelare och det blir 50/50 går man till '''debatt''', där T och A får presentera nya argument och "vinna över" röster. Vid fortsatt 50/50 ska tärningen användas. T vinner på 1-3, A vinner på 4-6.''

Nuvarande version från 1 april 2024 kl. 16.40

Dryckesspel som sQrubben hittade på när hon egentligen skulle plugga till sin tenta. Dryckesspel för dig som älskar att snacka skit, och kan genomskåda andra som snackar skit.

Förberedelser

  • Hitta minst en som vill spela med dig, eller spela med rösterna i ditt huvud.
  • Sätt er i en hyfsat överblickbar formation, typ en cirkel
  • Ta fram en tärning

Spelets gång

  • Äldst börjar med att ställa en fråga till personen i cirkeln som man känner minst. T.ex "Har du någonsin ätit grus?"
  • Den tillfrågade (T) svarar, antingen sanningsenligt eller ljuger.
  • Om antingen den som frågar (F), eller någon annan (A), misstänker att den tillfrågade ljuger ska hen ropa LJUGIS och då får T antingen erkänna sin lögn (om hen ljög), eller ge en övertygande backstory för att övertyga majoriteten av gruppen att historian är sann. Detta röstar man sedan om, om man tror att T talar sanning håller man upp sitt glas för rösträkning och tar sedan en sympatiklunk.
  • Om någon i cirkeln (A) fortfarande inte tror att T talar sanning, ska man påkalla gruppens uppmärksamhet på valfritt sätt. Man "bettar" sedan ett antal klunkar på att T ljuger. Sedan måste man själv berätta vad man tror att T:s sanningsenliga svar skulle vara. T.ex "Jag bettar 5 klunkar på att T ljuger, därför att...". Därefter röstar man igen, där uppräckt glas betyder att man tror på A:s berättelse. Alla som röstat för tar en klunk.
  • Om A lyckas övertyga majoriteten av gruppen att hen talar sanning måste T dricka så många klunkar som A bettade. Om A inte lyckas måste hen själv dricka de bettade klunkarna.

Om man är ett jämnt antal spelare och det blir 50/50 går man till debatt, där T och A får presentera nya argument och "vinna över" röster. Vid fortsatt 50/50 ska tärningen användas. T vinner på 1-3, A vinner på 4-6.