Baila: Skillnad mellan sidversioner

Från Qultwiki
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 10: Rad 10:
Spelet fortsätter tills kortleken är slut.<br><br>
Spelet fortsätter tills kortleken är slut.<br><br>
'''Korts betydelse'''<br>
'''Korts betydelse'''<br>
'''2-8''' betyder att någon måste dricka halva värdet avrundat uppåt,<br>
'''2-8''' betyder att någon måste dricka halva kortets värdet avrundat uppåt(5 blir 3 klunkar),<br>
Färgen på kortet avgör vem som får dricka, är kortet rött så får personen som blev tilldelad kortet dricka,<br>  
Färgen på kortet avgör vem som får dricka, är kortet rött så får personen som blev tilldelad kortet dricka,<br>  
Är det svart så får personen välja fritt upp till 2 personer som får dela på klunkarna<br><br>
Är det svart så får personen välja fritt upp till 2 personer som får dela på klunkarna<br><br>

Versionen från 3 november 2015 kl. 00.34


Baila

Grunderna
Baila är ett kortspel som handlar om att blir berusad och vara så jävlig mot andra som möjligt medans du blir det.
Man sitter i en cirkel, dealern delar ett kort till första personen till sin vänster,
Denna person får göra en handling relativ till vilket kort hen fick.
När handlingen är löst går turen vidare till nästa person i circeln,
Spelet fortsätter tills kortleken är slut.

Korts betydelse
2-8 betyder att någon måste dricka halva kortets värdet avrundat uppåt(5 blir 3 klunkar),
Färgen på kortet avgör vem som får dricka, är kortet rött så får personen som blev tilldelad kortet dricka,
Är det svart så får personen välja fritt upp till 2 personer som får dela på klunkarna

9-10 betyder att personen som blev tilldelad kortet får sätta en ny regel som gäller tills spelets slut, om reglerna inte följs av någon spelare så utdelas straffklunkar(se nedan) till regelbrytande spelare.

Knäckt ger personen som får kortet titeln Huppmeister, Huppmeister kan en gång per varv ropa "HUPP!" och greppa sin haka, den sista spelaren som följer exemplet får straffklunkar utdelade till sig.
Huppmeisters "HUPP!" kan användas när som helst på en omgång med undantag om någon dricker eller om någon förklarar regler, om något av detta är fallet så deklareras Huppen vara en Fel-hupp och Huppmeister får straffklunkar istället.
Knäkten behålls tills det att en annan person utses vara Huppmeister (en annan spelare får en knäkt), förmågan att utropa Hupp återställs varje gång det blir Huppmeisters tur.

Dam betyder att personen skall starta en "Wordchange", i detta innebär det att Spelare 1 säger ett ord, Spelare 2 säger första ordet och sen ett eget ord, detta fortsätter tills det att en spelare misslyckas komma ihåg hela kedjan och blir då tilldelad straffklunkar.
Exempel: S1: "Groda", S2: "Groda, Burk", S3 "Groda, Burk, Tak" etc. etc.